Podsumowanie sezonu 2020

Lewis Hamilton Mercedes Formula 1 Mistrz Świata

Fani Formuły 1 przyzwyczaili się w ostatnich latach, że rywalizacja najlepszych kierowców na świecie zaczyna się w Australii. W 2020 roku miało być podobnie. Zespoły zameldowały się na torze Melbourne. Gdy okazało się, że jeden z pracowników McLarena jest zakażony koronawirusem w konsekwencji nieprzygotowana jeszcze na taką okoliczność właściciel Formuły 1 zmuszony został do odwołania wyścigu.

Przez kolejne tygodnie mogliśmy tylko dowiadywać się o opracowywanych przez Liberty Media procedurach oraz zmianach w kalendarzu sezonu 2020. Wreszcie ogłoszono dobre nowiny. Pierwszym wyścigiem będzie rywalizacja na torze Red Bull Ring w Austrii. Ostatecznie na początku lipca rozegrano tam dwa Grand Prix Formuły 1.

Pierwszy wyścig, Formula 1 Rolex Grosser Preis Von Österreich 2020 przyniósł zaskakujące roztrzygnięcia na mecie. Pierwsze Grand Prix Formuły 1 w sezonie 2020 zdobył Valtteri Bottas. Obok niego na podium stają Charles Leclerc (Ferrari) oraz Lando Norris (McLaren).

Ukarany przed startem za zignorowanie żółtych flag Lewis Hamilton dodatkowo w trakcie rywalizacji otrzymuje pięć sekund za kolizję z Alexandrem Albonem. Taj mógł walczyć o podium i honor Red Bulla na swoim torze, po tym jak awarii uległ bolid Maxa Verstappena. Niestety Mistrz Świata z 2019 roku pozbawił go tej szansy.

Nikt pewnie jeszcze wtedy nie przypuszczał, że brakujące punkty będą za sobą niosły przykre konsekwencje dla Alexandra Albona na koniec sezonu. Twórca jego pierwszego pecha, Lewis Hamilton, pomimo obronionego tytułu mistrzowskiego w sezonie 2020 wzbudzi nie jedno pytanie o swój talent i umiejętności. Pierwsze z nich to umiejętność walki na torze.

Fakt bycia niemal co wyścig z przodu stawki zatracić może gdzieś zmysł czystej, skutecznej walki na torze. W późniejszej fazie sezonu jeszcze więcej wątpliwości co do bycia najlepszym kierowcą, czy raczej kierowcą z najlepszym bolidem w stawce, przyniesie wyścig Formula 1 Rolex Sakhir Grand Prix 2020. Wtedy to w zastępstwie za Lewisa Hamiltona za kierownicą Mercedesa zasiadł George Russell, ścigający się do tej pory w barwach Williamsa.

Nawet fatalne w skutkach błędy zespołu nie zamarzą w pamięci kibiców doskonałego wyścigu w wykonaniu George Russella. Jak wielu z nas chciałoby widzieć obu Anglików w jednym zespole. Oczywiście taka opcja wypchnęła by z fotela drugiego kierowcy Valtteriego Bottasa, który jak pamiętamy wygrał pierwszy wyścig sezonu.

Sezon 2020 dla Fina jeżdżącego drugim z bolidów Mercedesa był najdogodniejszą szansą na sięgnięcie po mistrzowski tytuł. Jeżeli coś nie zagrało w trakcie to szanse na odrobienie były w dwóch ostatnich wyścigach. Wspomniany już drugi z nich dwóch w Bahrainie i ostatni w kalendarzu Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 2020. Efekt był jednak zupełnie odwrotny.

Valtteri Bottas rozczarował. Został pokonany przez kierowcę zastępcę, a w finałowej walce sezonu oddał podium Maxowi Verstappenowi. Choć to choroba pozbawiła Lewisa Hamiltona udziału w drugim wyścigu w Bahrainie, to dzięki tym nieszczęśliwym dla niego okolicznościom fani Fomuły 1 na całym świecie dostali odpowiedź na jedno z najważniejszych pytań ostatnich lat.

Skoro wyjaśniło się, że posada kierowcy w zespole Mercedesa to nie jazda u boku Mistrza Świata, ale szansa na zdobycie tytułu dla każdego kto ją otrzyma. Możemy wrócić do dalszego podsumowania. Drugi wyścig sezonu Formula 1 Pirelli Grosser Preis Der Steiermark 2020 to pełna mobilizacja sił faworytów. Honoru gospodarzy broni Max Verstappen (Red Bull Racing) zdobywając trzecie miejsce.

Trzecie Grand Prix Formuły 1 w sezonie 2020 organizują Węgry. Na torze Hungaroring zaskoczenia nie ma, z tą różnicą, że Max Verstappen przyjeżdża na metę zaraz za Lewisem Hamiltonem. Na podium wciąż nie widać kierowców Racing Point, których różowe bolidy przypominają konstrukcją Mercedesy z poprzedniego sezonu. Do tego wirus Covid-19 zostaje wykryty u Sergio Pereza. Na kolejne dwa wyścigi mieliśmy zastępstwo w postaci Nico Hulkenberga.

W sierpniu Formuła 1 przenosi się do Wielkiej Brytanii. Na torze Silverstone rozegrane zostają dwie rundy grand prix. Pełna dramaturgii jest końcówka Formula 1 Pirelli British Grand Prix 2020. Przebita opona w bolidzie Lewisa Hamiltona nie pozbawia go zwycięstwa. Mniej szczęścia ma Valtteri Bottas, defekt opony pozbawia go punktowanej pozycji. Szanse na najwyższe podium miał Max Verstappen, gdyby tylko został na torze zamiast zjeżdżać  w końcówce wyścigu do boksu po świeże opony. Przez stracony na pit stopie czas nie doścignął on triumfującego Anglika.

Finał drugiego wyścigu na torze Silverstone, Emirates Formula 1 70th Anniversary Grand Prix 2020, można odbierać dosyć symbolicznie. Max Verstappen z Red Bull Racing przechytrzył zespół Mercedesa i minął pierwszy linię mety, zdobywając tym samym jubileuszowe trofeum.

O ile w trakcie drugiego grand prix w Wielkie Brytanii główną uwagę zwracano na walkę o pierwsze miejsce o tyle w trakcie Formula 1 Aramco Gran Premio De España 2020 ciekawiej było w środku stawki, z której coraz mocniej wykluczone zostały bolidy z silnikami Ferrari. Z perspektywy całego sezonu 2020 był to jednak jeden z najnudniejszych wyścigów.

W kolejnym wyścigu Formula 1 Rolex Belgian Grand Prix 2020 bez zmian. Dominuje Mercedes, za nimi Max Verstappen, a za jego plecami kolejny raz linię mety mija Daniel Ricciardo. Renault ma coraz większy apetyt na podium.

Wrześniowa kampania rozpoczyna się we Włoszech. Tor Autodromo Nazionale Monza mógł przynieść kolejny mało ciekawy wyścig. Awaria bolidu Haasa, Lewis Hamilton wjeżdża do zamkniętej alei serwisowej za co zostaje ukarany 10 sekundową karą. Tak zmienia się ciąg wydarzeń, do tego restart wyścigu po groźnym wypadku Charlesa Leclerca (Ferrari) i na podium stają Pierre Gasly (Alphatauri), Carlos Sainz (McLaren) i Lance Stroll (Racing Point).

Drugi włoski wyścig, Formula 1 Pirelli Gran Premio Della Toscana Ferrari 1000 2020, odbywa się na torze Muggello. Choć jest okazja do kolejnego świętowania jubileuszy, to Ferrari raczej powinno go wymazać z pamięci, jak zresztą cały sezon. Mercedes wraca na szczyt podium, a honora Red Bulla broni Alexander Albon. Wyścig stawia też wiele pytań co do spontanicznej organizacji grand prix na torach, które od lat nie goszczą kierowców Formuły 1.

Takimi obiektami był Autódromo Internacional do Algarve w Portugalii, czy Autodromo Enzo e Dino Ferrari we włoskiej Imolii. Podobnie było na torze Intercity Istanbul w Turcji, w której nawet nawierzchnia niedostosowana do opon, narobiła sporo kłopotów zespołom. Za to kibice mogli cieszyć się emocjonującym wyścigami.

Nic nie jest przewidywalne do końca, a już na pewno jeżeli chodzi o Formułę 1. Sezon 2020 był tego najlepszym dowodem. Choć ostatecznie wyniki raczej nie zaskakują, to zauważyć tu trzeba tak istotne zmiany, jak trzecie miejsce McLarena w rywalizacji konstruktorów. Zespół rośnie w siłę i od przyszłego sezonu ma korzystać z silników Mercedesa.

Ciekawe na ile w tej sytuacji szczęśliwy z powodu zmiany barw jest Carlos Sainz. Wybrał barwy Ferrari, gdzie zastąpi Sebastiana Vettela. Niemiec zaś reprezentować będzie barwy Astona Martina (obecnie Racing Point), a Sergio Perez zastąpi Alexandra Albona w Red Bull Racing. Taj przechodzi na stanowisko kierowcy rezerwowego. Ze stawka wypada się również Daniil Kvyat (Alphatauri). Z Renault żegna się Daniel Ricciardo, który od 2021 roku jeździć będzie w McLarenie. Jego obecny zepsół, Renault, zatrudnił na jego miejsce weterana Fernando Alonso. Zespół Haas pożegnał obu swoich dotychczasowych kierowców.

Formuła 1 to przede wszystkim biznes, co przekłada się niestety na mało sprawiedliwy przydział miejsc w zespołach. Mimo to trudno zrezygnować z oglądania kolejnych wyścigów, emocji w kwalifikacjach, na starcie i w trakcie rywalizacji. Tego wszystkiego nie zabrakło w 2020 roku. I oby tak samo, albo jeszcze lepiej było w 2021.

___

Zestawienie zwycięzców Grand Prix Formuła 1 w sezonie 2020

Za 1 miejsce - 3 pkt., za 2 miejsce - 2 pkt., za 3 miejsce - 1 pkt.

2020

Zespół

PKT

AU

AU

HU

GB

GB

ES

BE

IT

IT

RU

DE

PT

IT

TR

BH

BH

AE

Lewis Hamilton

Mercedes

37


3

3

3

2

3

3


3

1

3

3

3

3

3


1

Valtteri Bottas

Mercedes

21

3

2

1


1

1

2


2

3


2

2




2

Max Verstappen

Red Bull

21


1

2

2

3

2

1



2

2

1



2


3

Sergio Perez

Racing Point

5














2


3


Charles Leclerc

Ferrari

3

2



1














Pierre Gasly

Alphatauri

3








3










Daniel Ricciardo

Renault

2











1


1





Alexander Albon

Red Bull

2









1






1



Carlos Sainz

McLaren

2








2










Esteban Ocon

Renault

2
















2


Lance Stroll

Racing Point

2








1








1


Lando Norris

McLaren

1

1

















Sebastian Vettel

Ferrari

1














1




Klasyfikacja kierowców Formuła 1 według serwisu eF1. Punkty przyznawane są za ukończony wyścig. W sezonie 2020 staruje 20 kierowców. Każdy z nich, który przejedzie linię mety otrzymuje ilość punktów proporcjonalnie do miejsca, które zajął. Maksymalna ilość punktów to 20 za 1 miejsce, za 2 miejsce przyznawane jest 19 punktów, za 3 – 18 punktów itd.