Tor Autodromo Nazionale Monza
Jest popołudnie, 6 września 2020 roku. Na torze Monza we Włoszech odbywa się Grand Prix Formuły 1. Kevin Magnussen niespodziewanie zatrzymuje swój bolid na poboczu tuż przed wjazdem do alei serwisowej. Informuje ekipę Haasa, że coś się zepsuło. Jeszcze nikt ze ścigających się z nim nie wie, że to zdarzenie będzie miało historyczny wpływ na dalszy przebieg Formula 1 Gran Premio Heineken D’italia 2020.
Na torze żółte flagi. Sędziowie zamykają aleje serwisową co uniemożliwia zawodnikom zjazd na zmianę opon. Ten zakaz łamie Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) oraz Lewis Hamilton. Kto podjął decyzję, kto nie dostrzegł znaków, kto popełnił błąd pewnie się nie dowiemy. Jedno jest natomiast pewne obaj kierowcy otrzymują karę. Czeka ich zjazd do pit stopu i przymusowy 10 sekundowy postój.
Nim zapadł wyrok sędziów na torze dochodzi do groźnego wypadku. Charles Leclerc uderza całą prędkością w bandę i rozbija swój bolid. Kierowca Ferrari opuszcza pojazd o własnych siłach, ekipa porządkowa zabiera się za porządek, sędziowie wywieszają czerwoną flagę. Wyścig zostaje przerwany.
Restart wyścigu Formula 1 Gran Premio Heineken D’italia 2020 to była prawdziwa szkoła życia dla młodych kierowców nie przyzwyczajonych do startów z tak bliskich pól. Pierre Gasly wykorzystał swoją szansę najlepiej jak mógł i choć przez chwilę miał przed sobą Lewisa Hamiltona, to kierowca Mercedesa musiał ustąpić miejsca zawodnikowi Alphatauri, z powodu swojej kary. W tym momencie było już niemal pewne, że trzy, przynajmniej z teorii, uznane zespoły nie liczą się już na Monzy.
Vallteri Bottas od samego początku rozczarował siebie, a z uwagi na mające miejsce wydarzenia pewnie cały zespół. Próbował dociekać przyczyny swojej wolnej jazdy. Fatalny wyścig w jego wykonaniu zakończył ostatecznie na piątej pozycji. O występach Ferrari i Red Bull Racing nawet nikt nie wspomina. Wszystko przez euforię jaka zapanowała na mecie.
Za Pierre Gaslym, na drugim miejscu uplasował się Carlos Sainz. Kierowca McLarena zaliczył udany wyścig (startował z trzeciego miejsca). Jego radość tłumił niedosyt i apetyt na więcej. Zapewne podobne odczucia miał jego zespołowy kolega. Lando Norris minął linię mety na czwartym miejscu.
Z pewnością cieszyłby się on bardziej z trzeciego niż jego zdobywca Lance Stroll. Kierowca Racing Point najwidoczniej miał świadomość popełnionych błędów podczas drugiego startu wyścigu i jego radość z podium była stłumiona, a nawet można by rzec, że praktycznie taka sama jak zawsze.
Wydawać się może, że nieprzewidywalność Formuły 1 to jej ostatni atut. Perfekcja Mercedesa wzbudza podziw, ale szybko traci na ekscytacji. Tylko nie planowane, nagłe zwroty akcji sprawiają, że serce bije jak szalone, a widz przed telewizorem nie może usiedzieć z jednej strony prosząc aby to wspaniałe widowisko się jeszcze nie kończyło, a z drugiej strony aby nic w tak zaskakującym wyniku już nie uległo zmianie.
___
Klasyfikacja kierowców wg eF1 (pkt eF1)i starej punktacji (old F1)Formula 1.
Kierowcy |
Zespół |
Pkt. eF1 |
AU |
AU |
HU |
GB |
GB |
ES |
BE |
IT |
|
Old F1 |
AU |
AU |
HU |
GB |
GB |
ES |
BE |
IT |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
150 |
17 |
20 |
20 |
20 |
19 |
20 |
20 |
14 |
|
59 |
3 |
10 |
10 |
10 |
6 |
10 |
10 |
|
Valtteri Bottas |
Mercedes |
138 |
20 |
19 |
18 |
10 |
18 |
18 |
19 |
16 |
|
36 |
10 |
6 |
4 |
|
4 |
4 |
6 |
2 |
Max Verstappen |
Red Bull Racing |
113 |
|
18 |
19 |
19 |
20 |
19 |
18 |
|
|
36 |
|
4 |
6 |
6 |
10 |
6 |
4 |
|
Lando Norris |
McLaren Renault |
112 |
18 |
16 |
8 |
16 |
12 |
11 |
14 |
17 |
|
11 |
4 |
2 |
|
2 |
|
|
|
3 |
Lance Stroll |
Racing Point BWT |
105 |
|
14 |
17 |
12 |
15 |
17 |
12 |
18 |
|
10 |
|
|
3 |
|
|
3 |
|
4 |
Alexander Albon |
Red Bull Racing |
96 |
|
17 |
16 |
13 |
16 |
13 |
15 |
6 |
|
8 |
|
3 |
2 |
|
2 |
|
1 |
|
Daniel Ricciardo |
Renault |
92 |
|
13 |
13 |
17 |
7 |
10 |
17 |
15 |
|
7 |
|
|
|
3 |
|
|
3 |
1 |
Carlos Sainz |
McLaren |
90 |
16 |
12 |
12 |
8 |
8 |
15 |
|
19 |
|
9 |
2 |
|
|
|
|
1 |
|
6 |
Pierre Gasly |
Alphatauri |
89 |
14 |
6 |
|
14 |
10 |
12 |
13 |
20 |
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
Esteban Ocon |
Renault |
85 |
13 |
|
7 |
15 |
13 |
8 |
16 |
13 |
|
3 |
|
|
|
1 |
|
|
2 |
|
Sergio Perez |
Racing Point BWT |
82 |
15 |
15 |
14 |
|
|
16 |
11 |
11 |
|
5 |
1 |
1 |
|
|
1 |
2 |
|
|
Charles Leclerc |
Ferrari |
71 |
19 |
|
10 |
18 |
17 |
|
7 |
|
|
13 |
6 |
|
|
4 |
3 |
|
|
|
Sebastian Vettel |
Ferrari |
68 |
11 |
|
15 |
11 |
9 |
14 |
8 |
|
|
1 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
Danill Kvyat |
Alphatauri |
62 |
|
11 |
9 |
|
11 |
9 |
10 |
12 |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kimi Räikkönen |
Alfa Romeo Racing |
50 |
|
10 |
6 |
4 |
6 |
7 |
9 |
8 |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Antonio Giovinazzi |
Alfa Romeo Racing |
44 |
12 |
7 |
4 |
7 |
4 |
5 |
|
5 |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nicholas Latifi |
Williams |
42 |
10 |
4 |
2 |
6 |
2 |
3 |
5 |
10 |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Romain Grosjean |
Haas |
40 |
|
8 |
5 |
5 |
5 |
2 |
6 |
9 |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
George Russell |
Williams |
31 |
|
5 |
3 |
9 |
3 |
4 |
|
7 |
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kevin Magnussen |
Haas |
30 |
|
9 |
11 |
|
|
6 |
4 |
|
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nico Hulkenberg |
Racing Point BWT |
14 |
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Klasyfikacja kierowców Formuła 1 według serwisu eF1. Punkty przyznawane są za ukończony wyścig. W sezonie 2020 staruje 20 kierowców. Każdy z nich, który przejedzie linię mety otrzymuje ilość punktów proporcjonalnie do miejsca, które zajął. Maksymalna ilość punktów to 20 za 1 miejsce, za 2 miejsce przyznawane jest 19 punktów, za 3 – 18 punktów itd.